کامیون مخلوط کن (تراک میکسر)


 تراک میکسر وسیله ای برای حمل بتن آماده است. کارخانه های بتن آماده معمولاً به دو گروه تقسیم می شوند.برخی کارخانه ها فقط عملیات پیمانه کردن را انجام می دهند، و برخی دیگر از کارخانه ها غیر از عملیات پیمانه کردن، عمل مخلوط کردن را نیز انجام می دهند. به عبارت دیگر، در کارخانه، مصالح پیمانه شده و مقادیر معین مصالح بتن به درون کامیون مخلوط کن ریخته می شود، اما عمل اختلاط در حین حمل، قبل از تخلیه بتن در دیگ کامیون مخلوط کن صورت می گیرد و آب مخلوط در حین حمل و یا در محل کارگاه به مخلوط خشک اضافه می گردد. بر همین اساس به این روش، پیمانه خشک نیز گفته می شود. اما در گروه دوم کارخانه ها، بتن آماده شده، به درون دیگ کامیون مخلوط کن ریخته می شود.

دیگ کامیون مخلوط کن دارای دو سرعت دوران کند و تند می باشد. دور کند یا سرعت به هم زدن ۲ تا ۵ دور در دقیقه و دور تند یا سرعت اختلاط ۷ تا ۱۳ دور در دقیقه است. در هنگام استفاده از کامیون مخلوط کن ، موارد زیر باید رعایت گردد:

الف) از زمانی که آب به مخلوط خشک بتن افزوده می شود ، تعداد دوران ۷۰ تا ۱۰۰ دور با سرعت تند برای اختلاط اولیه کافی است. اگر بتن آماده در داخل دیگ حمل شود و بخواهیم در هنگام تخلیه همگنی را مجدداً به دست آوریم، کافی است ۳۰ تا ۴۰ دور با سرعت کند بتن را به هم بزنیم . حداکثر تعداد دوران دیگ به ۳۰۰ دور (شامل دور کند و تند ) محدود می گردد، به این ترتیب، مدت حمل در شرایط عادی (به غیر از بتن ریزی در هوای گرم و سرد) از زمان بارگیری تا تخلیه ، به ۱ تا ۵ /۱ساعت محدود می شود. اما از ۳۰۰ دور چرخش دیگ فقط حداکثر ۱۰۰ دور باید سرعت مخلوط کردن و بقیه باید با سرعت به هم زدن باشد، زیرا زمان طولانی حمل و یا تعداد چرخش زیاد دیگ باعث کاهش اسلامپ، سایش سنگدانه ها و بدنه دیگ و همچنین کاهش مقاومت و دوام بتن می گردد.

ب) در مواردی که مدت انتقال بتن طولانی است و یا احتمال وجود ترافیک سنگین وجود دارد، بهتر است از روش مخلوط خشک استفاده شود و آب مخلوط در کارگاه به سایر مصالح اضافه گردد. هرچند در این حالت، کنترل دقیق مقدار آب با اشکال روبه رو می گردد ونیاز به نظارت دقیق است تا آب مخلوط به مقدار تعیین شده افزوده شود.

پ) استفاده از کامیون مخلوط کن برای بتن های زیر توصیه نمی شود :

بتن با اسلامپ کمتر از ۴۰ میلیمتر

بتن با حداکثر اندازه سنگدانه بیش از ۵۰ میلیمتر

بتن با نسبت آب به سیمان کمتر از ۴ /۰ (بدون استفاده از مواد افزودنی روان کننده و یا فوق روان کننده)

در روش پیمانه خشک نباید از میکروسیلیس به صورت پودر استفاده گردد، زیرا توزیع ذرات میکروسیلیس در مخلوط به صورت یکنواخت انجام نمی شود.

 

ت) اگر از کامیون مخلوط کن برای اختلاط اولیه (پیمانه خشک) استفاده شود، حجم بتن ساخته شده در آن باید به دو سوم ظرفیت اسمی دیگ محدود گردد.به عنوان مثال، با کامیون مخلوط کن با ظرفیت اسمی ۶ متر مکعب می توان ۴ متر مکعب بتن به روش پیمانه خشک را، مخلوط کرد. 


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

    سجاد طاهری می‌گه:
    این نظر در تاریخ 1393/12/25/1 و 7:19 دقیقه ارسال شده.

    عالی بود ممنون

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: